نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2477
-
الف
+

سفیر افغانستان: قدردان سخاوتمندی ایران در پذیرش دانش آموزان افغانستانی هستیم

سفیر افغانستان در دیدار با وزیر معارف ایران از نگاه ویژه مقام معظم رهبری به موضوع تحصیل کودکان مهاجر قدردانی کرد.

«محسن حاجی میرزایی» وزیر معارف (آموزش و پرورش) ایران روز گذشته 2 جدی(دی) در دیدار با «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان درخصوص همکاری های دو ملت در زمینه آموزشی و تربیتی صحبت کرد.

«محسن حاجی میرزایی» با اشاره به روابط عمیق، دیرینه‌ و اشتراکات دینی، زبانی و فرهنگی ایران و افغانستان،تصریح کرد: توسعه همکاری در بخش تعلیم و تربیت می‌تواند تعاملات بین دو کشور را تعمیق ببخشد.

میرزایی، پیوند دو ملت در طی چهار دهه پس از انقلاب اسلامی ایران را بسیار گسترده توصیف و عنوان کرد: صلح و امنیت افغانستان برای ما مهم است زیرا توسعه و پیشرفت افغانستان در سایه آرامش و صلح صورت می‌گیرد و ما از توسعه‌یافتگی افغانستان استقبال می‌کنیم.

وزیر معارف ایران زبان و خط مشترک را ظرفیت‌های خوبی در همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور دانست و گفت: تحول واقعی در جوامع، محصول نظام یادگیری است و آمال و آرزوهای ملی از مسیر آموزش می‌گذرد بنابراین اگر مردم یک کشور خوب آموزش ببینند، در برابر خطرات مصونیت پیدا خواهد کرد.

وی به تولید بیش از هزار عنوان کتاب در سازمان پژوهش ایران اشاره و عنوان کرد: این سازمان ظرفیت خوبی دارد که می‌تواند در خدمت دوستان ما در افغانستان قرار بگیرد.

تحصیل 473 هزار کودک افغانستانی در کنار دانش آموزان ایرانی

وزیر معارف ایران در ادامه اضافه کرد: در ایران سه میلیون نفر مهاجر افغانستانی داریم و در حال حاضر۴٧٣هزار کودک افغانستانی در مدارس(مکاتب) ایران در کنار دانش آموزان دیگر مصروف تحصیل هستند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری ایران بر موضوع آموزش مهاجران افغانستانی اظهار کرد: برای آموزش‌کودکان اتباع افغانستان گام‌های خوبی برداشته‌شده است و قبل از دستور رهبری حدود 350 هزار نفر کودک افغانستانی درمکاتب جمهوری اسلامی ایران مصروف به تحصیل بودند اما پس از دستور ایشان ٨٠هزار نفر به این آمار اضافه شدند.

22 هزار دانشجوی افغانستانی در ایران تحصیل می‌کنند

حاجی میرزایی ادامه داد: فرهیختگانی از افغانستان در ایران تحصیل می‌کنند که در دانشگاه‌های ایران رتبه‌های خوبی دارند و حدود ٢٢هزار دانشجوی افغانستانی در ایران تحصیل‌کرده‌اند که ١۵هزار نفر از آنان فارغ‌ شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی انتقال تجربیات در بخش تعالیم قرآنی، هنر، ورزش، نوسازی مکاتب و تجهیزات استاندارد، محتوا، روش‌های آموزشی و تربیت‌ معلم به کشور افغانستان قرار دهیم.

این مقام ایرانی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای آماده‌ شده است که امیدواریم هرچه زودتر به امضا برسد، گفت: مجموعه این عرصه‌ها می‌تواند زمینه‌های خوبی برای همکاری و تبادل تجربه بین دو کشور باشد و آثار درخشانی داشته باشد و در اذهان باقی بماند.

سفیر افغانستان در ایران: قدردان سخاوتمندی ایران در پذیرش دانش آموزان افعانستانی هستیم

در ادامه این دیدار «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان ضمن قدردانی از فرصت دیداری که وزیر معارف ایران به وی داده است، اظهار کرد: ابتدا از مقام معظم رهبری ایران تشکر می‌کنم چرا که پذیرش کودکان مهاجر در مدارس جمهوری اسلامی ایران بدون در نظر گرفتن اسناد هویتی آنان را ممکن ساختند، چرا که این دستور و پیگیری، سخاوتمندی دولت ایران را نشان می‌دهد که در سطح جهانی نیز مورد تحسین است و اقدام بشردوستانه‌ای بود.

«عبدالغفور لیوال» اظهار کرد: هم اکنون در مکاتب ایران هزاران کودکی که از لحاظ حقوق بشری حق آموزش دارند و در حال تحصیل هستند که شما این حق را به آنان دادید.

سفیر افغانستان در ادامه اضافه کرد: در بخش معارف، جمهوری اسلامی ایران تعاملاتی با افغانستان دارد و کودکان افغانستانی زیادی در ایران به دنیا آمده‌اند که به مدرسه و دانشگاه رفته‌اند و در افغانستان، این افراد سفیران ایران و باعث آشنایی دو ملت شده‌اند.

سفیر افغانستان خاطرنشان کرد: با معلمان و آموزگاران مدارس اتباع دیدار داشته‌ام و اینکه آنان اجازه دارند در مناطقی که دسترسی مدارس بسیار کم است، در فضای آموزشی برای آموزش کودکان فعالیت کنند بسیار کار بزرگ و ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه در بهتر شدن تمام موارد نیاز به همکاری و کمک داریم، اظهار کرد: از داشتن تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش‌ و پرورش ایران بسیار استقبال می‌کنیم.

به نقل از فارس، «عبدالغفور لیوال» در پایان این دیدار گفت: امیدواریم اگر با کمبود معلمان در افغانستان روبه‌رو شدیم از نخبگانی که در ایران داریم و فارغ‌التحصیل شده‌اند، در نظام آموزش افغانستان استفاده کنیم.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر